0
3
:
0
0
Få 15% rabat her og nu!
Din rabat er aktiveret
Svær beslutning?
Hvis du bestiller inden for de næste 30 minutter, giver vi dig en 15% rabat på din ordre. Hvor svært kan det være?
Denne rabat bliver ikke kombineret med andre rabatter.
Shopping Cart
Ergonomi på arbejdspladsen
Kontormøbler
25.08.2021

Ergonomi på arbejdspladsen

De fleste af os har hørt ordet ergonomi. Begreber som ergonomisk arbejdsstilling og ergonomisk kontorudstyr bliver mere og mere almindelige. Hvad er ergonomi egentlig, og hvorfor er det så vigtigt?

 

Hvad er ergonomi?

Ergonomi handler om, hvordan vores arbejdsredskaber og arbejdsmiljø påvirker os. Vi kan også tale om ergonomi til hverdagsopgaver. At stræbe efter god ergonomi betyder at tage udgangspunkt i, hvordan vores krop fungerer, og tilpasse vores møbler og værktøjer til den – ikke omvendt.

Hvad betyder ordet "ergonomi" i sig selv? Ordet ergonomi kommer fra den græske ergo betyder arbejde og nomo betydning lov. I oversættelsen vil der være læren om, hvordan arbejdsmiljø og arbejdsredskaber påvirker os mennesker.

Ergonomiens historie

Ideen om ergonomi og ergonomiske arbejdspladser begyndte at dukke op i 1960'erne. Lokomotivførere og piloter klagede over, at de var generet af den siddestilling eller arbejdsstilling, hvor de tilbragte meget af dagen. Forskere begyndte derefter at undersøge, hvad der kunne gøres for at forbedre ergonomien.

Tendensen fortsatte i 1970'erne, da skibsbygningsindustrien begyndte at undersøge, hvordan man kunne forbedre ergonomien i skibskabiner. Senere, i 1990'erne, blev interessen for ergonomi endnu større, efterhånden som flere og flere begyndte at arbejde med computere i et kontormiljø. Det viste sig, at edb-arbejde førte til mere stillesiddende adfærd i samme siddestilling, end når du bruger en skrivemaskine på kontoret.


Hvorfor er ergonomi vigtigt?

Ergonomi er vigtig af flere årsager. Vores helbred er hovedårsagen. På grund af dårlig ergonomi opstår der forskellige belastningsskader. Dårlig ergonomi er sandsynligvis den vestlige verdens største sundheds- og sikkerhedsproblem.

Der er fundet klare forbindelser mellem arbejdsmiljøet og ømhed. De mest almindelige grunde til, at vi får ømhed i kroppen på grund af arbejdsmiljøet, er:

  • Ubehagelige arbejdsstillinger
  • Gentagne bevægelser
  • Tunge løft
  • Stress og højt arbejdstempo
 
Skader og konsekvenser af dårlig ergonomi

Desværre lider alt for mange mennesker skader, fordi de arbejder med dårlig ergonomi. Nogle af de mest almindelige symptomer eller konsekvenser er:

  • Rygsmerter, rygkramper
  • Spændinger i nakken, nakkelås
  • Hovedpine, spændingshovedpine
  • Musearm-, håndleds- og albuesmerter
  • Skuldersmerter
  • Skuldersmerter
  • Træthed og udmattelse

 

Ergonomi på arbejdspladsen er ekstra vigtigt

Først og fremmest er det vigtigt at have en ergonomisk arbejdsplads, så medarbejderne kan føle sig godt tilpas. Det gavner ikke kun sig selv, men har en positiv indvirkning på hele arbejdspladsen.

God ergonomi på arbejdspladsen giver også flere fordele for arbejdsgiveren:

  • Besparelser: Raske medarbejdere betyder besparelser i form af færre sygefravær. Det koster penge at have sygeorlov. Derfor er det ofte rentabelt at betale lidt ekstra for at få bedre og mere ergonomiske kontormøbler. Dette vil føre til færre belastningsskader.
  • Produktivitet: Når personalet kan arbejde ergonomisk, har produktiviteten også en tendens til at stige. Det er ikke kun, fordi de får en mere behagelig arbejdsstilling. Forenklede arbejdsgange og smarte funktioner gør dit arbejde mere effektivt.
    Engagement: Når arbejdspladsen investerer i bedre ergonomi for sine medarbejdere, fører det ofte til en øget vilje til at arbejde og engagement blandt medarbejderne.
 
Langsigtet arbejdsmiljøarbejde

Ergonomi på arbejdspladsen er et langsigtet arbejde, der kræver engagement fra både arbejdsgivere og personale.

For at opnå god ergonomi på arbejdspladsen kræves følgende:

  • Generel viden om belastningsskader, og hvordan man forebygger dem.
  • Viden blandt medarbejderne om ergonomi, teknisk udstyr og hjælpemidler. Personalet skal introduceres godt til arbejdsteknologi, og hvordan de kan arbejde ergonomisk.
  • Meningsfulde instruktioner om, hvordan personalet kan bruge det ergonomiske udstyr. Hvis instruktionerne ikke giver mening, er der risiko for, at udstyr, der er designet til at forbedre ergonomien, ikke vil blive brugt.
  • Tidlig rapportering om eventuelle spørgsmål. Personale, der føler, at de har problemer med deres arbejdsstilling, bør rapportere til tiden, så symptomerne ikke udvikler sig til en belastningsskade.

 

Krav i arbejdsmiljøloven

Arbejdsmiljøloven pålægger arbejdsgiveren at tilpasse arbejdspladsen for at forebygge ulykker og dårligt helbred. Udgangspunktet er, at arbejdet skal udformes efter mennesket, ikke omvendt. Selv om det er arbejdsgiveren, der skal lede arbejdet, forventes arbejdsgivere og arbejdstagere at arbejde sammen for at gøre arbejdsmiljøet så godt som muligt.

I sjældne tilfælde, hvor arbejdsgiveren forsætligt eller uagtsomt bekymrer sig skødesløst om arbejdsmiljøet, så nogen kommer til skade, kan det være en overtrædelse af arbejdsmiljøet.


Bedre ergonomi – sådan gør du

Det er relativt nemt at forbedre ergonomien – uanset om det er ergonomi derhjemme, på kontoret eller på en anden type arbejdsplads.

I dag er der masser af viden om, hvilke løsninger der er effektive. Der er også et meget godt udvalg af ergonomisk udstyr til alle slags situationer.

Der er i det væsentlige to ting, der bestemmer, hvad du kan eller bør gøre for at forbedre ergonomi:

  • Brugerens behov: Udgangspunktet for alle ergonomiske tilpasninger er mennesket. Som I ved, er vi mennesker meget forskellige. På en arbejdsplads kan der være en stor variation i højde, vægt og fysik. Derudover har folk forskellige vaner og rutiner. Vi skal derfor tage udgangspunkt i dem, der vil drage fordel af bedre ergonomi.
  • Miljø: Derudover er behovene forskellige miljøer forskellige. Dine ergonomiske behov derhjemme er forskellige fra, hvordan det ser ud på din arbejdsplads. Behovene varierer også mellem de forskellige arbejdspladser. Kravene til ergonomiske løsninger vil være forskellige, alt efter om det for eksempel er et kontor, hospital, bilværksted eller skib.

Ergonomien på kontoret og andre arbejdspladser er særligt vigtigt, fordi det er et sted, hvor vi tilbringer en meget stor del af dagen. Risikoen for belastningsskader øges, jo længere vi udfører en bestemt bevægelse eller sidder i en bestemt siddeposition. Af denne grund er det normalt en prioritet at gennemgå ergonomi på arbejdspladsen.

Når det er sagt, ergonomi i hjemmet, eller ergonomi i hverdagen, som det også kaldes, er noget, du bør tage alvorligt. Det er trods alt slet ikke ualmindeligt at lide af ryg- og nakkesmerter eller andre lidelser i din fritid.

Lad os se på, hvordan du kan forbedre din ergonomi. Lad os starte med arbejdspladsen:

Hvordan forbedres ergonomi på arbejdspladsen?

Et godt første skridt til at forbedre ergonomien på arbejdspladsen er at ansætte en ergonom. Det er almindeligt, at ergonomer er specielt uddannede ergoterapeuter eller fysioterapeuter. De ved, hvordan kroppen fungerer, og hvilke særlige behov der er på en arbejdsplads og i et kontormiljø.
Hvis du er ansat, gør du klogt i at informere din leder om, at der er behov for at gennemgå ergonomien. Mange arbejdspladser vælger derefter at invitere en ergonom, der undersøger medarbejdernes arbejdsstilling. Ergonomen iagttager, hvordan medarbejderne sidder eller står og arbejder, hvilke hjælpemidler de bruger, hvordan kontormøblerne ser ud, hvilket udstyr der er tilgængeligt, og hvordan belysningen er.

Det er ligegyldigt, om det er kontorarbejde, kassearbejde eller et job i industrien osv. Gennem deres træning har ergonomen nok viden til at rådgive, uanset hvilken type arbejdsmiljø.
Efter besøget giver ergonomen konkrete råd på, hvordan man kan forbedre ergonomien på arbejdspladsen. Formålet med rådgivningen er altid at kunne forbedre arbejdsmiljøet mest muligt og minimere risikoen for arbejds- og belastningsskader.


LÆS MERE: Sådan reducerer du risikoen for kvæstelser som følge af langvarigt arbejde ved din computer


Arbejdspladsen kan have en bedre ergonomi på flere måder:

  • Ergonomisk kontorudstyr og ergonomiske hjælpemidler
  • Omorganisere arbejdet
  • Variere opgaver og belastning
  • Mulighed for hvile og helbredelse
  • Undgå for meget stress
Hvordan forbedres hverdagens ergonomi?

Det er også vigtigt at sikre, at du har god ergonomi i din hverdag. Denne type ergonomi er måske ikke så håndgribelig som ergonomi på kontoret eller andre arbejdspladser, men det er ikke desto mindre meget vigtigt.

Her er nogle tips til bedre ergonomi derhjemme og i hverdagen:

  • Arbejde med bærbar computer på sofaen: Det kan være stressende for nakke, ryg og skuldre at arbejde med bærbar computer på sofaen. Men mange mennesker gør det. Hvis du absolut vil sidde på sofaen og bruge den bærbare computer, kan du have en pude i svangen. Det giver en bedre støtte til ryggen. Sæt en anden pude under computeren, så den kommer lidt op i højden. Så strammer du ikke nakken for meget. Sørg for, at du også har støtte under armene, så du ikke bliver træt i dine skuldre.
  • Bær indkøbsposer ergonomisk: Det er ikke ualmindeligt at få hold i ryggen, når du løfter indkøbsposer ind eller ud af bilen. Ved at holde en kort pause på kanten af bagklappen reducerer du risikoen for at fejlbelaste ryggen. Støt gerne med en fod eller knæ på kanten, så du ikke belaste din ryg for tungt!
  • Undgå at bøje dig ned: Der er mange situationer, hvor du skal nærme dig gulvniveau. Leg med børn, arbejde i blomsterbedet eller for eksempel skrubbe badekarret. I stedet for at bøje dig, kan du sætte dig på hug eller gå ned i knæ. På denne måde belaster du ikke din ryg unødvendigt.
  • Hold ryggen lige: Undgå at bøje ryggen i unaturlige bevægelser i hjemmet. Når du skal støvsuge eller skovle sne, er det nemt at belaste ryggen på en ugunstig måde. Sørg for, at du har arbejdsredskaber med et langt skaft, der gør dit arbejde lettere. Du kan også bruge en anden måde, ved at tage et skridt fremad og bøje knæene, mens du holder ryggen lige.
  •  

Undgå belastningsskader med god ergonomi – 5 eksempler

Der er flere enkle tips til, hvordan man undgår belastningsskader, overanstrengelse og ømme muskler og led. Ved at tænke på ergonomi kan du skåne dit helbred og få det bedre.


1. Arbejde ved computeren

Antallet af belastningsskader er steget i takt med, at flere og flere arbejder ved computeren. Computere bruges i mange miljøer, ikke kun i kontorer.

Derudover bruger mange mennesker computeren derhjemme og i deres fritid ud over alt det stillesiddende arbejde. De fleste mennesker har ikke nær så ergonomisk udstyr derhjemme, som de har på arbejdspladsen.

Sid oprejst – Stolens rolle for ergonomi


Sæt kontorstolen op, så dine fødder når gulvet. Det giver dig god støtte i dine ben og lår. Sæt dig ned, så næsten hele benet understøttes af stolens sæde. Det er godt, hvis der er et mellemrum mellem knæleddet og sædet. Fordi du har overfladiske blodkar og nerver i det område. Hvis du sidder for langt ind i sædet, kan disse blive klemt, og du kan få hævede fødder og underben som følge deraf.


LÆS MERE: Vores anbefaling af de bedste kontorstole


For at opretholde lige siddestilling, skal sædet vinkles lidt fremad. Så er det også nemmere at holde nakken lige. Hvis din arbejdsstol ikke kan vinkles frem, kan du købe en skumgummipude, der ligner en kile.

Indstil ryglænet til at støtte dig i lænden. Hvis du ikke har en kontorstol, hvor det er muligt at indstille lændestøtten, kan du i stedet bruge en lille pude i lænden. Du kna også købe specielle lændestøtter.

En kontorstol med nakkestøtte er god, hvis du vil være i stand til at læne dig tilbage og lindre ryggen nogle gange, for eksempel når du taler er i telefon.

Armlæn kan være praktiske, men de er ikke en nødvendighed. Hvis du køber en kontorstol med armlæn, skal de kunne justeres lodret og helst også sidelæns. Sæt armlænene, så de er ret tæt på kroppen. De skal være lige under albuerne, når du er afslappet i skuldrene. Hvis du ikke kan komme tæt nok på dit skrivebord på grund af armlænene, er det bedre at fjerne dem.

Køb en kontorstol med bløde hjul, hvis overfladen er hård. Hvis du har et tæppe på kontoret, skal du have en kontorstol med lidt hårdere hjul.

Brug et ergonomisk arbejdsbord

Skrivebordet er afgørende for, hvor ergonomisk arbejdspladsen er. Da du indstiller kontorstolen til at lindre dine ben, skal du være i stand til at indstille skrivebordet, så det passer til din siddeposition.

Når skrivebordet er i den rigtige højde, kan du sidde, så dine skuldre og skuldre er afslappede. Hvis dit skrivebord er for lavt, får det dig til at læne dig frem, hvilket belaster dine skuldre og nakke. Hvis dit skrivebord er for højt, kan dine skuldre blive overbebyrdet i stedet.

Det er bedst at have et skrivebord, der kan hæves og sænkes. Derefter kan du ændre højden i løbet af dagen. I sådanne tilfælde skal det være let at hæve og sænke skrivebordet. Ellers vil det ikke være sandsynligt at du ændrer på højden.

Hvis du ikke har adgang til et højdejusterbart skrivebord, kan du lave variation ved at bruge en hylde, for eksempel til at placere din bærbare computer på og stå og arbejde i et stykke tid. Hvis du har en lænestol, kan du sidde i den, hvis du har brug for at læse nogle papirer igennem. Variation er godt.

Du kan bruge dit skrivebord til at lindre dine arme, men sørg for at du ikke lægger vægt på dine arme. Så er der en risiko for, at du i stedet for falder sammen i kroppen, hvilket vil være stressende for din ryg.

Indstil skærmens korrekte højde

Du bør placere skærmen, så den øverste kant er omtrent på niveau med dine øjne. En skærm, der er for høj eller lav, kan forårsage nakke- og skulderproblemer.

Når skærmen er på niveau med dine øjne, vil du se lidt ned det meste af tiden. Det er godt, fordi det gør det muligt for øjenlågene at dække en stor del af øjnene, hvilket reducerer risikoen for tørre øjne.

Din skærm skal være omkring en arms længde væk. Hvis du har svært ved at se teksten på skærmen, skal du muligvis gennemgå en synsprøve. Hvis det er tilfældet, så gør din arbejdsgivers opmærksom på det. Hvis du arbejder mere end en time om dagen foran en skærm, er din arbejdsgiver forpligtet til at arrangere en synsprøve.

Belysning

Korrekt belysning på arbejdspladsen er vigtig for at forhindre dig i at blive anstrengt i øjnene og få hovedpine. Den forkerte belysning kan også føre til andre smerter i kroppen, hvis du konstant er nødt til at justere din siddeposition for at kunne se godt.

Du kan med fordel sidde, så lys fra vinduet ikke forstyrrer dit arbejde foran computerskærmen. Sørg for, at du ikke får reflekser i din skærm eller baggrundsbelysning.

Få et skrivebordslys, som du kan indstille, så det ikke lyser på skærmen, men giver masser af lys, når du skriver i hånden eller læser. Hvis du er højrehåndet, er det bedst at have belysningen fra venstre side. Venstrehåndede foretrækker at placere skrivebordslampen på højre side.

LÆS MERE: Lys og belysning på arbejdspladsen

Se vores skrivebordslamper

 
Vælg en pegeenhed, du kan lide

For de fleste bruges en stor del af tiden på computeren ved hjælp af en pegeenhed til at styre markøren på skærmen. De mest almindelige pegeenheder er mus og pegefelt.

Hvis du bruger en mus, skal du holde den tæt på tastaturet og sørge for, at du ikke behøver at dreje armen udad, når du bruger den. Du bør også forsøge at holde dit håndled lige. Undgå at vippe håndleddet mod din lillefinger.

Der er ergonomiske mus og andre former for ergonomiske pegeanordninger, såsom rullemus, OysterMouse og penne.
Et tip er at bruge tastaturgenveje i stedet for at pege enheder så meget som muligt. Der er mange rutineopgaver, som du nemt kan løse med en tastaturgenvej, for eksempel for at skifte mellem åbne programmer, gemme dokumenter eller lukke et program eller dokument ned.

Løft korrekt

Uanset om du har et arbejde, hvor du skal foretage tunge løft, eller du vil løfte noget tungt i din fritid, skal du gøre det på den rigtige måde. Ryggen er følsom, og du kan nemt beskadige den ved at løfte på en forkert måde.

Prøv at holde ryggen lige, når du løfter. Når du står foran det, der skal løftes, er du velkommen til at stå lidt i bredstående. Gør selve løftet med ben og hofter. Undgå at vride din krop, når du løfter! Gør på samme måde, når du skal sætte noget fra dig, ved at bøje dine knæ og hofter, ikke din ryg.

Hvis du flytter tunge ting i dit arbejde, kan du skubbe dem foran dig i stedet for at trække det. Brug begge hænder, hvis du vil løfte noget og start med en blød bevægelse. At holde et roligt tempo reducerer risikoen for overanstrengelse af led og muskler. Husk at bruge hjælpemidler til pakker, der vejer mere end 25 kilo!

Ergonomisk kørsel

Det er nemt at blive træt i ryggen og lænden under lange bilture. På mange biler er det muligt at indstille sædet, så du får en ergonomisk kørestilling. Det vigtigste er, at du får støtte i lænden. Derfor er det godt at have en bil med justerbar lændestøtte i førersædet. Nogle lændestøtter kan også indstilles i lodret position, så de passer til din specifikke længde.

Hvis det er muligt at indstille vinklen på bilsædet, kan du indstille den til at læne sig lidt fremad. Dette gør det lettere for dig at holde lændestøtten. Derudover er det gavnligt for nakken.

Det er nemt at blive fristet til at læne sig frem og tage rattets støtte, når du føler dig træt. Lad være med det! Det belaster nakke- og rygmusklerne. Så er det meget bedre at stoppe bilen og tage en kort pause. Det samme gælder, hvis du kører lastbil.

Hvis du kører lastbil, bør du også tænke over, hvordan du kommer ud af køretøjet. Undgå at kaste dig ud af førerhuset. Det er meget bedre at træde tilbage og bruge trinbrættet.

Ergonomisk arbejde i butikken

Arbejde i butikker kan tage hårdt på din krop. Monotont arbejde afbrudt af tunge løft beskriver dette arbejdsmiljø ganske godt. Det bedste er, hvis medarbejderne kan rotere i opgaverne, for at skabe variation i arbejdet.

Hvis du er sidder ved kasseapparatet, skal du indstille din arbejdsstol, så den passer til dine kropsmål. Det er også godt at stå og arbejde nogle gange. Ved at stå, kan du lettere få den rigtige vinkel til varerne. Brug altid varebåndet og ræk ikke ud efter varerne! Det er bedre at dreje hele kroppen, i stedet for at vride armene for at scanne varerne.

Hvis du har et job, hvor du står op en stor del af dagen, kan det være værd at købe et par ergonomiske sko, der giver ekstra god støtte til fødderne (hulfod). Det betyder, at du ikke bliver så træt i ryg og ben. Nogle finder det også lettere at arbejde, hvis du skifter sko en gang i løbet af arbejdsdagen.

Brug din krop korrekt

Ergonomi handler om at starte med, hvordan kroppen fungerer, og tilpasse arbejdet til det. Det betyder ikke, at kroppen skal være uforanderlig. Vores kroppe er bygget til bevægelse og anstrengelser. Vi har det godt med at bevæge os, motionere og træne vores muskler. Dette reducerer risikoen for belastningsskader og overanstrengelse.

Selv hvis du bruger ergonomisk kontorudstyr eller andre ergonomiske produkter, bør du tænke på at tage en pause nogle gange. Stræk benene, gå en tur, bevæg skuldre og arme.

I fritiden kan du med fordel træne, motionere eller udøve sport. Det styrker musklerne i kroppen og reducerer risikoen for belastningsskader.